Hoe staat het ervoor?

Nieuwe blog, een tijd geleden alweer!

Het is alweer een flinke tijd / paar maanden geleden dat ik wat van mij heb laten horen. Maar in het diepe geheim wordt er nog wel flink doorgetraind. Ik wil echt proberen om elke week met gebeurtenis vanaf nu een blog te gaan delen voor de mensen die hier interesse in hebben!

Wat is er in tussentijd allemaal gebeurd?

Veel getraind, moeilijke keuze gemaakt om een te wisselen van coach, doelen stellen, nog meer trainen, nog meer trainen.

Wat heb ik gedaan met wedstrijden?

In januari heb ik de Hondsrugcross gelopen om een basis te leggen voor het seizoen, en hierbij de 8km gelopen. Ik ben erg vastgeroest aan hoe korter hoe beter, dus dit was wel echt een moeilijke keus om de focus wat meer op de wat langere afstanden te leggen.(Nou ja, voor mij is dit lang haha).
Hierbij een 2e plek behaald, maar gemengde gevoelens. Behoorlijk ingezakt, nog veel werk te verrichten en nog lang niet waar ik wil zijn.

In februari de tweede wedstrijd van dit loopcircuit gelopen, de Rietplascross. Dit was een cross waar ik zonder enige doelen heen ging, kijken wat de vorm is, meten, testen, gewoon doen! Een snelle start zorgde ervoor dat ik nog wel redelijk vooraan liep. Dit tempo goed kunnen vasthouden, met als motivator dat ik voor mijn pa liep. Het word toch wel eens tijd dat ik die ouwe eruit loop haha. Met een opgejaagd gevoel en een redelijke voorsprong op mijn pa over de finish gekomen op een 3e plek in een redelijk sterk deelnemersveld! Al een iets beter gevoel over de vorm, maar ook nog steeds nog lang niet waar ik wil zijn, en nog veel werk voor de boeg.

In de eerste week van maart wilde ik graag een loopwedstrijd doen. Maar aangezien er blijkbaar in het Noorden super weinig wedstrijden zijn rond die periode eind februari begin maart afgereisd naar Goutum, Leeuwarden om toch ritme te krijgen. Samen met Richard de 4mijl gelopen. Bij een snelle start in een groep terecht gekomen met Richard en nog een jongen. De week voor deze wedstrijd was mijn hartslag behoorlijk hoog en ik voelde me al helemaal niet fit. Ondanks dat toch een PR gelopen op de 4mijl, 23.22, en een 3e plek. Geen twijfel over of het erin zit, maar het komt er nog niet uit. Ik moet eerst maar even rust houden, dit was niet de tijd waar ik op gehoopt had.

Al met al een stijgende lijn in deze wedstrijden ondervonden en het ging de goede kant op.

En nu?

Vandaag heb ik de 3e en tevens laatste wedstrijd van het loopcircuit gelopen, de Lenteloop. Eindenlijk eens een keer geen cross, een lekker snelle tijd lopen op een vlak parcours, althans, zo leek het. Twee dagen voor de wedstrijd kwamen er weersvoorspellingen die niet al te zuinig waren namelijk. Windkracht 6, kans op sneeuw en gevoelstemperatuur -15graden. brrrrrrrrr.

De 10km. Een afstand waar ik nog geen ervaring mee had, in het verleden in het begin toen ik begon nog maar 1x 10km gelopen, zelfde wedstrijd vorig jaar, 41.27. Dat moet wel beter kunnen dat weet ik! Van te voren een plan gemaakt, om een snelle start te maken om bij een groep aan te sluiten en de eerste helft vol tegen de wind in (WINDKRACHT 6!!!!!) lekker te schuilen om een goede tijd te lopen. Echter in de praktijk werken de plannen nooit, want niemand wilde echt lopen, en niemand wilde meer energie verbruiken dan de ander, waardoor het tempo totaal niet hoog was, en ik op dat moment dacht bij km-tijden van 3:55 en 4:00 dat een goede tijd niet te halen was. Ik voelde mezelf goed, maar de wind liet de groep gewoon niet harder lopen op dat moment.

Uiteindelijk de wind in de rug! Ik voelde me nog steeds goed, en had nog geen echte vermoeidheid die optrad. Het tempo ging na de eerste 5km echt flink omhoog, meteen bij het keerpunt al, en de groep werd als het ware uit elkaar gerukt. Normaal had ik een steady tempo gekozen, maar omdat ik tegen de wind in niet veel overtollige energie had verbruikt, vond ik dat ik de gok wel eens kon wagen om met de voorste mee te lopen. (de nr.2, want de nr.1 was al bijna gefinisht op dat moment haha). Dit ging steeds goed, en de kilometers vlogen voorbij. Na de 8km kreeg ik wel de welbekende klap met de hamer, en werd het pas echt zwaar, maar het tempo nog wel redelijk kunnen vasthouden. Uiteindelijk een veel snellere (bijna 1minuut!) laatste 5km gelopen dan de eerste 5km van de loop en een tijd neergezet van 36:54 als 3e. Een PR-verbetering van 4:34. Kortom, tevreden gevoel, een 1e plek in het loopcircuit, 3e overall en 2e in mijn categorie. De vorm begint te komen, maar ik ben nog niet waar ik wil zijn en er moet nog veel werk gebeuren!

En nu?

Mijn volledige focus ligt op de teamcompetities Triathlon. Het doel is de 1e Divisie. In Arnhem wil ik laten zien dat ik met de jongens mee kan komen, en dit is dus ook het doel. 8 April tijdens de 4 mijl van Emmen een vormmeting en daar wil ik een bepaalde tijd lopen, die ik nog even voor mezelf houd.


Bedankt voor het lezen, en tot na de 4mijl van Emmen!



Reacties

Populaire posts van deze blog

IronMan Zell am See-Kaprun

3e Plek VOV Run Vries

Triple Mix Almere Duin!