Triple Mix Almere Duin!

Daar is hij dan! Het raceverslag van de Triple Mix in Almere Duin. Door de drukte duurde het even maar hier is hij dan!

Over de race kunnen wel duizenden woorden geschreven worden, wat een beleving, wat zwaar, wat leuk!

Eindelijk was het dan zover. Hier zijn alle trainingsuren voor gemaakt, hier train je het hele jaar dan voor, en dat moet alles op zijn plek vallen. Ook wel een spannend maar deels beangstigend gevoel, dat al het werk er nu op zit en het er nu uit moet komen. Ik had mijn zinnen gezet om hier te laten zien wat ik waard ben en te laten zien dat ik zeker thuis hoor in de 1e Divisie!

De omstandigheden waren veelbelovend: Lekker windje, super warm en droog. Het beloofde een zware race te gaan worden. Eenmaal aangekomen eerst de dames van De Boks aangemoedigd en daarna vol in de voorbereiding. De spanning stijgt, nu moet het gebeuren.

Voor de mensen die het nog niet mee hebben gekregen, de Triple Mix:

200m zwemmen - 5km wielrennen - 1.5km lopen
10min. pauze
1.5km lopen - 5km wielrennen - 200m zwemmen
10min pauze
5km wielrennen - 200m zwemmen - 1.5km lopen.

De start: Op een lijn richting de kant zwemmen. Het beloofd hard te gaan vanaf het begin. Sommigen dragen een wetsuit, sommigen niet. Ik wel, dus ik moet zorgen dat ik een snelle wissel heb wil ik goed mee komen. De start, snelheid maken, en op gang komen. Ik kan goed zwemmen, en heb vrije ruimte.(Voor hoever dit mogelijk is op 200m sprinten). Uit het water de wisselzone in. Ik kijk om me heen en zie mensen waar ik bij wil zitten, ik denk YES! Nu een snelle wissel. Pak uit, helm op, en gaan. Ik haal de groep, en met +-30 man vormen we een groep achter de kopgroep van 10 man. Op de helft van het parcours fietsen splitst de groep in 2en. Op dit moment zitten we nog maar met 10 man, en ik zit erbij! Nu sparen, en knallen met het lopen. Een snelle en heel chaotische wissel, aangezien je met 20 man door een smalle strook wil is nog wel een opgave. Met lopen pak ik mensen terug, en het gaat hartstikke goed, ik voel me goed, doorgaan! Op een gegeven moment moet ik denken aan wat ik van de coach voor opdracht heb meegekregen: Als je niemand voor je ziet, heeft het geen nut om volle bak door te lopen of sneller te gaan lopen, want je moet toch met mensen op de fiets komen de 2e serie. Ik kijk achter me, en zie ''de coach'' aankomen. Wat een toeval haha. Ik wacht tot de coach samen met nog 2 atleten voorbij komen en ik sluit aan. Ik weet als ik hier bij blijf ik een goede uitgangspositie heb voor de 2e serie. Ik kom de eerste serie over de finish als 10e! Wauw, dat had ik niet gedacht!
Wissel Serie 1 (rechts)

Lopen Finish Serie 1

En nu uitrusten in de rust. Drinken, drinken, hydrateren en hydrateren. Klaarstomen voor de tweede serie. Want ik weet dat met de mannen waar ik nu bij loop het meteen hard zal gaan! Ik begin uitgerust te raken en kan niet wachten om te beginnen met de tweede serie. Die pauze duurt zelf lang joh!?

De tweede serie. We beginnen met lopen. Op jacht naar de voorgangers maar die zijn al ver voor ons. Het gaat meteen super hard. Ik twijfel niet en probeer bij te blijven, want anders zak ik terug en kom ik in problemen met het zoeken van een fietsgroep. Eenmaal bij de wisselzone maak ik nogmaals een snelle wissel. Ik zit nu in een kleine groep van 5 man. Niemand wil fietsen, en ik besluit dat ik dan ook niet als enige echt het gas erop ga zetten. Het nadeel hiervan is dat er mensen bij de groep aansluiten. We komen de wisselzone dus weer in met een groep van 10-15man. Nu komt het zware. Na de gedane inspanning zwemmen. Het begint lekker, en begin te zwemmen. Op een gegeven moment moet ik zelfs tegen mezelf zeggen van komop Jordi, het is maar 200m zwemmen dan is de serie erbij, volle bak! Na de 2e serie heb ik redelijk wat plekken verloren op het zwemmen, en sta ik 19e.
Serie 2 Lopen

Serie 2 Zwemmen

De tweede seriepauze. Deze duurt voor mijn gevoel een stuk korter en voor ik het weet begint de derde serie alweer. Het format Triple Mix begint nu wel zijn tol te eisen en het gaat een zware laatste serie worden. Ik zit vlak achter mijn ploeggenoot Sander, en samen met een paar atleten spreken we af om op elkaar te wachten en ik moet vol in de sprint om erbij te komen op de fiets.

De laatste serie. Direct samen met de twee atleten vol in de sprint bij de start en de wissel die nog voor het fietsen aan kwam, om te zorgen dat we bij de groep op 5sec voor ons kunnen aansluiten. En dit lukt. Samen fietsen we redelijk hard en sluiten bij een groepje voor ons aan. We komen uiteindelijk met een grote groep van 10 a 15 man tegelijk de wisselzone weer in. Nu moeten we zwemmen. Het zwemmen gaat zwaar, ik raak vermoeid, en de ademhaling wordt erg hoog. Nu gewoon doorzetten! Ik kom het water uit, en maak een supersnelle wissel. Op dit moment zie ik voor mij een groep van 5 man op zo'n 10 meter waar ik ook mee fietste, en weet dat daar de 20e plek ongeveer te halen valt. Ik wil er wel naartoe, en kom ook wat dichterbij. Maar na 200m lopen krijg ik steken in mijn zij en moet ik het tempo laten gaan! De harde voorgaande series eisen nu wel hun tol en ik zak volledig in. Het sterke onderdeel lopen van mij waar ik juist plekken mee zou moeten terugpakken de laatste serie kost me juist plekken. Ik moet het tempo nog verder laten zakken, omdat ik anders niet meer kan lopen, en de ene atleet na de andere haalt mij in. Een stuk of 4 keer wordt ik gepasseerd. De andere groep met 5 atleten lopen ook op me uit nu. Op dit moment denk ik niet meer aan die 20e plek, maar is het redden wat er te halen valt! In de laatste 400m kan ik nog weer het tempo opkrikken en gaat het weer harder, maar de hoge ranking die ik na de eerste en tweede serie ambieerde was buiten bereik. Ik kom als 30e over de finish van de 69.
Vol in de sprint bij de start van de 3e serie

Serie 3 Fietsonderdeel

Als ik terug kijk op deze wedstrijd dan heb ik er een tevreden gevoel aan overgehouden. Ik heb me gemengd in de wedstrijd en heb meegedaan en meegestreden voorin! Het doel wat ik voor ogen had was bij de eerste helft en dat is gelukt. Ik heb me voor deze wedstrijd bewezen, ondanks dat ik teruggezakt ben. Als ik kijk naar de verschillen met de mannen voor mij, dat het verschil tussen de nummer 20 en de nummer 30 nog geen 20 seconden was, weet ik dat er nog veel meer te halen valt! Ook zijn we 11e geworden met het team! Dit biedt mogelijkheden.

En nu? Nu de knop omzetten. Afgelopen week heb ik wat meer getraind richting een OD. Want ja, de komende 1e Divisie wedstrijd die op het programma staat is een OD in Weert. Ik heb nog nooit een OD gedaan, dus dit gaat spannend worden en ik ga er met een open visie in en kijk wel wat er in zit. Afgelopen week heel erg verkouden en een beetje ziekjes, dus wat trainingen gemist. Hier moet je als triathleet ook mee om leren gaan, ook al heb ik het daar soms wel eens moeilijk mee om dingen over te slaan. Gelukkig heb ik een  goede coach die zorgt dat ik in de uiterste vorm aan de start verschijn. De vorm en de goede gezondheid begint weer terug te komen in de taperweek richting Weert. Tot na weert!


Bedankt voor het lezen,

Groet Jordi



Reacties

Populaire posts van deze blog

IronMan Zell am See-Kaprun

3e Plek VOV Run Vries