''Wintermaanden | Progressie | Keiharde DNF''

Leuk dat je er weer voor gekozen hebt om mijn blog te gaan lezen!

Wintermaanden:
In de wintermaanden is het voor mij een zaak om een goede basis te leggen. Ik heb een hekel aan kou, en zie er soms wel tegenop om naar buiten te gaan. Vandaar dat ik in de winter al mijn fietstrainingen op de indoor trainer afwerk ;).

In mijn vorige blog had ik al aangegeven dat ik het dit seizoen een stuk serieuzer ga aanpakken. Geen gekke feestjes, drankjes, gezond eten en geen domme acties meer. Een goede focus creëren. Dit is op de dagen dat je je goed voelt echt geen probleem. Alleen naarmate je meer gaat trainen, en hiermee misschien ook je weerstand wat omlaag brengt(dit valt natuurlijk ter discussie te stellen), dit in combinatie met het koude weer en de rondgaande griepjes en virussen, zitten er helaas ook wel slechte dagen bij.

Het begon natuurlijk met mijn episode van oorontsteking. Nu, 5 weken later, is het nog steeds niet volledig over maar ik heb wel weer groen licht om te gaan zwemmen, hier kom ik later nog wel op terug!

Wanneer ik meer ga trainen dan krijg ik ook slechte dagen, waarin je het liefst de hele dag op bed blijft liggen, en de hele junkfoodafdeling leeg koopt in de winkel. Een lichte verkoudheid, virus of ziekte heeft al invloed op je trainingsvermogen, en daarop volgt dan natuurlijk je eigen strategie om hiermee om te gaan. Voor iemand zoals ik die weinig ervaring heeft op dit gebied, is het een beetje zoeken naar de juiste strategie. Wanneer moet ik rustiger aan doen? Wanneer kan ik weer wat harder trainen? Dit gaat nog wel eens mis, en dan krijg ik het dubbel en dwars terug, maar hier moet je natuurlijk je eigen weg in vinden.  Maar volgens mij is het de kunst om deze dagen zo gemotiveerd mogelijk door te komen, kijkend naar dat grotere doel.

Progressie:
Het lichaam en prestatievermogen blijft een raar fenomeen. De ene dag heb je goddelijke benen en fiets, loop en zwem je de sterren aan de hemel, en de dag erop schiet de hartslag het dak uit, heb je super zware benen, en komt er niks van terecht. Ik kan er nog geen pijl op trekken.

Ik ben nu al 2 maanden wat intensiever aan het trainen, een basis opbouwen, en ik merk dat ondanks ik een ruime tijd niet heb kunnen zwemmen ik toch flinke stappen heb gezet. Zo zwem ik nu al tijden waarvan ik vorig seizoen niet zou kunnen dromen dat ik daarbij in de buurt kan komen, en wordt de basis echt wel goed. Dat zorgt echt voor goede motivatie en hongerig naar wat er mogelijk kan zijn komend seizoen.

Keiharde DNF:
En dan? Vandaag stond er een hardloopwedstrijdje op het programma. Een 10km, om even te kijken waar ik nou sta. Afgelopen week een prima trainingsweek gehad, met helaas wel een licht opkomende pijn bij de hamstringaanhechting bij hardlopen woensdag, maar verder goed getraind. Hierdoor werd ik wel benieuwd wat er aan het einde van zon stabiele trainingsweek nog in de benen zat.

Maar goed. Het plan: de eerste 5k redelijk behouden doen, en dan de tweede 5k het gas erop mocht dat nog kunnen. Bij de start gaat het prima. ritme zoeken, randje Z3 lopen, eerste 4km gaan super. Maar dan voel ik die steken in mijn bilstreek weer opkomen. Shit! Nou ja, als het niet erger wordt dan kan ik er wel gewoon mee door lopen. Maar ze worden een paar honderden meters later erger, en ik besluit het tempo iets te laten zakken. Het mag niet baten. Na 5k kom ik door op 17.50, vrij ontspannen, vrij goed qua fysieke gesteldheid in de race, precies volgens plan, maar wel met steken in mijn bil. Ze worden erger, ik besluit om even te gaan rekken, maar ook dit helpt niet. Als dit ook niet helpt, ga ik rationeel proberen een beslissing te maken....

Het is maar een trainingswedstrijd, en ik kan geen blessure gebruiken. Ik besluit dus na 5,5km de jacht te staken en de handoek in de ring te gooien om de schade beperkt te houden. Liever uitstappen dan een tijd met een blessure rondlopen. Erg jammer... ik had prima benen, maar soms is het grotere doel belangrijker dan een loopwedstrijdje in December. Je weet dat als je uit gaat stappen er mensen over gaan praten, maar om eerlijk te zijn, interesseert met dat niet zo veel. Ik sta zelf achter de keuze om uit te stappen en vind het een verstandige keuze.


Met gemengde gevoelens kijk ik dus terug op de race. De eerste 5k in 17.50 zo goed als volledig in Z3. Dat kan ik zeker in de broekzak steken. Alleen natuurlijk balen dat ik de tweede helft van de race heb moeten staken en er niet achter kon komen wat voor versnelling ik nog in huis had om een goede tijd op de klok te zetten. Maar dat komt nog wel, daar heb ik de volle vertrouwen in. "Het is tenslotte "al" December haha".

Nu eerst even 2 dagen hardlooprust om de aangedane spier wat rust te geven. Waarschijnlijk is er iets een beetje verrekt met de boxjumps die ik maandag heb gedaan. En dan weer verder kijken, lekker trainen, opbouwen, knallen, en ga zo maar door. Ik ben gemotiveerd, en hopelijk kan ik deze maand zónder steken nog een lekkere race neerzetten.

Waar sta ik binnenkort (waarschijnlijk) aan de start?
22 December; Kika Wintertrail
31 December: Oliebollencross Nieuw-Dordrecht.

Help mij naar een topseizoen!?
Triathlon is een erg dure sport, en al helemaal voor een student. Mocht je het hoogst mogelijke niveau willen bereiken dan komen daar natuurlijk een aantal kosten bij kijken. Hier kan ik zeker een handje bij gebruiken. Mocht jij mij willen sponsoren met materiaal/financieel, zodat ik het beste uit mijzelf en het seizoen kan halen, dan zou ik dat zeer op prijs stellen. Samen naar een topseizoen. Aarzel zeker niet en stuur me een berichtje!

Bedankt voor het lezen, en tot snel!


Reacties

Populaire posts van deze blog

IronMan Zell am See-Kaprun

3e Plek VOV Run Vries

Triple Mix Almere Duin!